Integritet och behandling av personuppgifter

För Tarantsec Group inkl. dotterbolag (härefter ”Tarantsec” eller ”vi”) är din personliga integritet något vi tycker är viktigt. Vi vill därför alltid eftersträva en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter. När du som kandidat skapar ett konto hos oss blir du en del av Tarantsecs anställningsregister och då vill vi att du ska veta hur, när och varför vi behandlar dina uppgifter. Vi vill också att du alltid ska vara medveten om de rättigheter du har. Tarantsec behandlar som regel inte dina personuppgifter om du inte gett oss ditt uttryckliga samtycke att göra just detta.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text.

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?

Allt som direkt eller indirekt kan härledas till en fysisk person som är i livet omfattas av begreppet personuppgifter. Det handlar inte bara om namn och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring. I vissa fall kan även sådant som sker utanför IT-systemen ses som behandling. Det gäller när det är fråga om register. Register definieras som ”en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgänglig enligt särskilda kriterier”.

Personuppgiftsansvarig

Tarantsec Crowd Management AB (Tarantsec Crowd Management org.nr 556761-1172, Box 42121, 126 30 Hägersten, Sverige) är personuppgiftsansvarig för den personuppgiftsbehandling som utförs av Tarantsec, inklusive våra dotterbolag inom Tarantsec Group AB och underleverantörer.

Personuppgifter som du lämnar till oss:

När du registrerar dig på vår hemsida som kandidat för att ansökan om att jobba för Tarantsec så kommer du att lämna viss information om dig själv till oss om dig inom ramen för de tjänster vi erbjuder. Detta räknas alltså som personuppgifter som du har lämnat till oss. Denna information är exempelvis uppgifter om namn, e-post, telefonnummer, personnummer, nuvarande arbete och/eller titel samt vart i landet du vill jobba. Detta inkluderar självfallet också de ansökningshandlingar och övriga kommentarer som du väljer att registrera direkt i din kompetensprofil eller på annat sätt delger oss, till exempel ditt CV eller intyg. Vi behandlar endast dina personuppgifter i det syfte som har angetts i det samtycke du lämnar i samband med registrering.

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din kompetensprofil som kandidat, och därmed kunna matcha dig mot lediga jobbtillfällen/uppdrag. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke, något du lämnar då du registrerar dig på vår hemsida och skapar en kompetensprofil. Skulle du välja att inte lämna ditt samtycke till denna behandling har vi tyvärr ingen möjlighet att spara dina uppgifter eller matcha din kompetensprofil mot lediga jobb. Vi behandlar endast dina personuppgifter i det syfte som har angetts i det samtycke du lämnar i samband med registrering.

Personuppgifter som vi samlar in:

Ibland behandlar Tarantsec också personuppgifter som vi har samlat in från dig eller tredje part. Till exempel i det fall du går vidare i en rekryteringsprocess kan Tarantsec komma att behandla uppgifter om dig som dina referenspersoner lämnar till oss eller uppgifter som du offentliggjort via professionella nätverk som du är användare av, exempelvis LinkedIn. Information som samlas in i samband med referenstagning eller från professionella nätverk samlas in med stöd av berättigat intresse. Det är frivilligt för dig att ange referenser. Att ange referenser kan dock öka dina chanser att få ett uppdrag. Utdrag från vad som framkommit i referenstagningen sparas i din kompetensprofil.

Vid anställning kan våra arbetsledare och kunder anteckna feedback från de uppdrag du utför för Tarantsecs räkning hos olika kunder. Relevanta anteckningar sparas på din kompetensprofil och är tillgängliga för Tarantsecs personalbokare och systemadministratörer. Relevant feedback sparas i syfte att skapa en bättre helhetsbild av dig som person, utveckla din kompetensprofil och matcha dig för framtida uppdrag. Detta enligt det samtycke du lämnar i samband med registrering.

I samband med att du genomför arbetspass och checkar in på arbetsplatsen i Tarantsecs app. så används positioneringsteknik för att säkerställa att du är på rätt plats. Om du är på ”fel plats” kan du inte checka in. När du är incheckad kan vi vid en evakuering använda positioneringsteknik för att säkerställa att du har kommit ut från arbetsplatsen/riskområdet. Positioneringstekniken används tills dess du checkat ut och därmed endast under arbetstid. Personuppgifter som behandlas i samband med detta sparas tills projektet är avslutat och stängs ner.  Du kan själva välja att avaktivera positioneringstekniken när du har checkat in. Denna data behandlar vi genom berättigat intresse (intresseavvägning).

Vi samlar även in vissa uppgifter när du besöker vår webbplats genom så kallade cookies – vid ditt godkännande. Som webbplatsbesökare har du ingen skyldighet att ge oss tillgång till dina uppgifter. Du undviker detta genom att inte acceptera att vi placerar cookies på din enhet.

När du kommunicerar med oss

Du kan välja att kommunicera med Tarantsec på många olika sätt, t.ex. via sociala medier, i samtal och e-post. När du kommunicerar med oss hanterar vi uppgifter som du själv lämnar till oss t ex Namn och kontaktuppgifter eller information om din synpunkt, fråga eller ditt ärende. Vi hanterar då dina personuppgifter för att besvara frågor och hantera ditt ärende, t ex avboka arbetspass, avhjälpa fel eller leverera beställd information, t ex arbetsgivarintyg.

Det kan också vara för att förbättra våra tjänster och den information som vi lämnar och publicerar via vår hemsida och app. Här hanteras dina personuppgifter för vårt berättigade intresse att hantera ditt ärende (intresseavvägning).

När du är anställd av Tarantsec

När du blir, är eller har varit anställd av Tarantsec hanterar vi uppgifter som du själv lämnar till oss såsom namn, personnummer och kontaktuppgifter, inklusive telefonnummer och e-postadress. Vi hanterar även kontaktuppgifter till närmast anhörig, kontouppgifter för löneutbetalning och uppgifter om försäkringar. Vi hanterar dina personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal för att administrera din anställning hos Tarantsec.

Bakgrundskontroll & säkerhetskontroll

Merparten av våra kunder ställer krav på att det har gjorts en bakgrundskontroll på arbetstagaren. Dessa kontroller kan för vissa tjänster och uppdrag vara ett krav som grundar sig i lag och kan i andra fall vara en kunds företagspolicy. Tarantsec anlitar Verifiera som gör en slagning i offentliga handlingar. Tarantsec gör en anteckning att kontroll är utförd och när, men aldrig om du förekommer i exempelvis belastningsregistret eller inte, och inga handlingar sparas. Om du förekommer i exempelvis belastningsregistret kan vi dock behöva meddela dig att du inte är aktuell för uppdrag åt Tarantsec och då tar vi bort din registrerade kompetensprofil från databasen. För vissa uppdrag som vi utför ställs det krav på att det genomförs en säkerhetskontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen SFS 2018:585 samt registerkontroll för anställning hos auktoriserat bevakningsföretag (lag 1974:191 & förordning 1989:149). Dessa kontroller genomförs av Polismyndigheten/Länsstyrelsen och ligger utanför vår kontroll, däremot så inhämtar vi som företag ditt samtycke till att en sådan kontroll kan genomföras av polismyndigheten. Samtycke inhämtas i samband med att du registrerar dig på vår hemsida som kandidat. Kopia på samtycke för sådana säkerhets- och registerkontroller finns i din kompetensprofil i Tarantsecs databas.

Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?

Som grundregel behandlas dina personuppgifter främst av Tarantsec som personuppgiftsansvarig. Vi kan dock komma att behöva dela din information i enlighet med nedan. I det fall du anställs för ett jobb kan vi komma att dela dina personuppgifter med vår kund, alltså Tarantsecs uppdragsgivare, genom personallistor.

Vi kan komma att dela din information med interna och externa IT-leverantörer så som  610 consulting. Även andra leverantörer som Tarantsec väljer att anlita kan komma att ta del av din information, dock endast i den utsträckning det är nödvändigt för att fullgöra sina åtaganden till Tarantsec. Dina personuppgifter kan även komma att delas med andra bolag inom Tarantsec Group, där Tarantsec Crowd Management AB ingår, för interna administrativa ändamål, t ex där vi genom att dela uppgifterna kan tillhandahålla en bättre matchning mot lediga jobb för dig som kandidat. Sådan överföring eller tillgång kräver inte ditt samtycke, då den baserar sig på Tarantsecs berättigade intresse av att kunna överföra sådan information inom koncernen för att kunna bedriva vår verksamhet.

Hur länge sparar Tarantsec dina personuppgifter?

Så länge du tar anställning och genomför uppdrag åt Tarantsec så kommer Tarantsec, för att uppfylla våra åtaganden gentemot dig, spara dina personuppgifter såvida du inte själv återkallar ditt samtycke. Om du har ansökt om ett uppdrag som du sedan inte fått eller att du inte längre tackar ja till något av våra arbetserbjudande, kan vi komma att spara dina personuppgifter i 24 månader efter avslutad rekryteringsprocess eller senaste arbetstillfälle. Vi kan göra detta utan ditt samtycke då vi har ett berättigat intresse av att spara denna information för att kunna skydda oss mot eventuella rättsliga anspråk från dig avseende diskriminering. Notera att Tarantsec kan komma att behöva spara information om dig längre än 24 månader i den mån vi är skyldiga att göra så enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut.

Dina rättigheter som registrerad kandidat hos Tarantsec

Som registrerad kandidat så har du vissa rättigheter då det gäller behandlingen av dina personuppgifter. Vill du utöva dessa rättigheter eller har frågor kring detta, vänligen kontakta personuppgiftsansvarig eller vårt dataskyddsombud.

Återkalla samtycke:

Du har rätt att återkalla ditt samtycke du lämnat för behandling av personuppgifter. Detta påverkar dock inte lagligheten av den behandling som ägde rum innan ditt samtycke har återkallats.

Rätt till tillgång:

Du har rätt att både få bekräftelse på om dina personuppgifter behandlas, samt information om hur dina personuppgifter behandlas. Du har också rätt att få en kopia på de personuppgifter som är under behandling.

Rätt till rättelse:

Du har rätt att få felaktiga personuppgifter rättade. Du har också rätt att komplettera ofullständiga uppgifter genom att tillhandahålla information.

Rätt till radering:

Du har under vissa förutsättningar rätt till att begära radering av dina personuppgifter. Detta gäller när:

  • Uppgifterna inte längre behövs för det ändamål de behandlats för
  • Du återkallar ditt samtycke, därmed finns det ingen laglig grund för behandling
  • Du invänder mot behandlingen, och det inte finns tyngre vägande skäl för fortsatt behandling
  • Personuppgifterna behandlats utan laglig grund
  • En rättslig förpliktelse kräver radering, och Tarantsec omfattas av sådan plikt.
  • Tarantsec raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att Tarantsec inte är skyldiga att spara dina personuppgifter i enlighet med gällande lag, förordning och myndighetsbeslut.
Rätt till begränsning av behandling:

Du har under vissa förutsättningar rätten att begära en begränsning av Tarantsecs behandling av dina personuppgifter. Detta gäller bland annat om du bestrider uppgifternas korrekthet och Tarantsec därmed måste kontrollera detta.

Rätt till dataportabilitet:

Du har under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter du lämnat till oss och som rör dig. Detta ska i sådana fall lämnas ut i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du har rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller sker automatiserat. Om det är tekniskt möjligt har du rätt att be Tarantsec överföra personuppgifterna direkt från oss till annan personuppgiftsansvarig.

Rätt att inge klagomål:

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet. I Sverige är den behöriga tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Ändringar i Tarantsecs Integritetspolicy

Tarantsec förbehåller sig rätten att göra ändringar i de villkor som anges i vår policy ovan. Väsentliga ändringar i villkoren förmedlas digitalt och den senaste versionen läggs ut på www.tarantsec.se Om du som kandidat har frågor eller synpunkter som gäller vår Integritetspolicy, vill veta hur dina personuppgifter hanteras av Tarantsec, eller vill utöva dina rättigheter som registrerad är du välkommen att vända dig till Tarantsec. Vi har utsett ett dataskyddsombud, för att du ska få svar på sådana frågor. Du når vårt dataskyddsombud på e-postadressen: personal@tarantsec.se